Uddannelsesinstitutioner

Danske universiteter, professionshøjskoler og uddannelsesinstitutioner står alle over for betydelige udfordringer i en tid, hvor kravene til både faglighed, innovation og relevans i samfundet vokser. Velfærdssamfundet er i udvikling, og presset på institutionerne stiger. Der er en stigende efterspørgsel på at uddanne flere højt kvalificerede kandidater, der er øget politisk regulering med udflytning af uddannelser og kandidatreformen, samtidig med at den teknologiske udvikling, globaliseringen og bæredygtighedsagendaen kræver nye tilgange til undervisning og forskning.

Vi ser en sektor, der i stigende grad skal tænke på tværs af sektorer og fagområder samt skabe – og finansiere – nye former for samarbejde mellem erhvervsliv, offentlige institutioner, akademiske discipliner, forskningsmiljøer og professionelle praksisfelter. Der er behov for ledelse, der kan navigere i komplekse og hurtigt forandrende omgivelser, og som formår at forbinde uddannelsesinstitutionernes akademiske styrker på tværs af faglige miljøer med samfundets behov for løsninger på aktuelle udfordringer.

Ledelsesopgaven beriges og udfordres af, at uddannelsesinstitutioner ofte er organisationer med lange historier, robuste organisationskulturer, en mangfoldighed af faglige miljøer og stærke faglige fyrtårne. Der er behov for strategier og ledelse, der kan sætte en tydelig kurs for institutionens udvikling og samtidig håndtere de ledelsesmæssige udfordringer på de indre linjer. Udfordringer, der fx knytter sig til implementering af administrationsreformer, tiltrækning af flere studerende, øget fokus på at skabe et inkluderende og støttende læringsmiljøer og opgaven med at fremme digitalisering, AI, og brugen af nye læringsteknologier, der kan optimere både undervisningen og forskningen.

Vores erfaring med sektoren, både gennem opgaveløsning, rådgivning og samarbejde med universiteter og professionshøjskoler, har givet os dyb indsigt i de krav og forventninger, der stilles til ledere i disse organisationer. Vi har en solid forståelse for den organisatoriske kompleksitet, og vi har specialiseret viden og erfaring inden for både strategi-, organisations- og ledelsesudvikling i sektoren.

Udvalgte cases

Efteruddannelsesprogrammer med kunden i fokus

Et universitet er både til for studerende og for den stigende gruppe af studerende fra erhvervslivet som benytter sig af de mange kompetencegivende efteruddannelsesforløb.

Case - Effektive forandringer

Løft til teamledelse på universitetet

I ledelsen af de mange komplekse opgaver, der eksisterer på universitetet, er der gennem en årrække skabt teamlederfunktioner med henblik på større ledelseskraft tættere på medarbejderne. De er typisk ansat i stabsfunktioner og administrative enheder, men enkelte også på institutterne.

Case - Bedre ledelse

En styrket koncernledelse

På danske universiteter, er der stadig organisations- og ledelseskulturelle tråde tilbage til før universitetsloven i 2003, hvor rektorer og ledere blev valgt til deres poster af deres kolleger. Dengang var den fornemste ledelsesopgave at sikre de bedst mulige vilkår til egne forskere og studerende, og repræsentere ”min” enhed i de ledelsesfora, som jeg indgår i.

Case - Bedre ledelse