Organisationen var vokset meget på kort tid. Den årlige APV viste, at der var behov for mere ledelse tæt på medarbejderne i hverdagen. Bestyrelsen havde derfor ansat en midlertidig daglig leder i en del af organisationen. Før de traf endelig beslutning om, hvorvidt de varigt skulle opnormere med en leder, ønskede de en evaluering af, om den nye ledelsesstruktur forbedrede arbejdsmiljøet og bidrog til øget trivsel hos medarbejderne.
Den nye struktur havde kun fungeret et par måneder. Evalueringen havde derfor karakter af en temperaturmåling, som skulle pege på tendenser, der kunne kvalificere bestyrelsens beslutning om en fast opnormering med en leder.
Vi identificerede på et møde med bestyrelsen fire temaer med få indikatorer, som blev omdrejningspunkt for individuelle kvalitative interviews med udvalgte medarbejdere og ledere.
Temaerne var
- Arbejdsliv – med indikatorer på arbejdsglæde og effekt af personaleledelse
- Faglighed – med indikatorer i relation til faglig ledelse
- Arbejdsfællesskab – med indikatorer omkring ledelse af samarbejdet
- Retning – med indikatorer på tydelighed om kommunikation og strategisk ledelse
Gennem samtaler om de fire emner samlede vi viden om, hvad medarbejdere og ledere oplevede i hverdagen som følge af den nye ledelsesstruktur. En væsentlig del af dataindsamlingen var også, hvad de lagde vægt på, og hvad der fyldte hos dem af de fire temaer. I slutningen af hver samtale valgte deltagerne et par pointer, som et bidrag til kondensering, prioritering og analyse.
Resultatet blev en kort rapport. Den viste for hver af temaerne medarbejdernes oplevelser, ledernes oplevelser, deres syn på muligheder, udfordringer og ønsker til fremtiden, samt hvad det rejste af opmærksomheder og refleksioner hos konsulenten. På den baggrund gav vi vores bud på relevante opmærksomheder og videre handlinger – i det hele taget og ved valg af en ny ledelsesstruktur.
Evalueringen blev præsenteret først for bestyrelsen og siden for medarbejderne. Den gav en vigtig indsigt i samarbejdsstrukturer, ledelsesbehov og kulturen i organisationen. Det blev tydeligt for bestyrelsen, at der både var brug for mere ledelse og for en udviklingsproces sammen med medarbejderne, som kunne bidrage til at styrke deres samarbejdskultur og faglige fundament.
Bestyrelsen valgte efterfølgende at ansætte en fast daglig leder, og at samarbejde med os om et længere udviklingsforløb for medarbejdere og ledelse. Her har vi bl.a. arbejdet med faglig ledelse, tydelig fælles retning, samarbejds- og feedbackkultur og styrkelse af en psykologisk tryghed til tale om det, som er svært, når man arbejder med opgaver med høj kompleksitet, diffuse grænser og uforudsigelighed.